2009-03-18

Prissättning

Prissättning är aldrig en enkel fråga. Ibland gör faktiskt ett lågt pris att produkten säljer sämre - som bla. parfym är ett belägg för. Vi människor är sällan rationella. Min personlige kandidat till husgud, Gabe Newell(Valve), hade lite saker att säga på DICE Summit angående prissättning på spel. Under julen erbjöd Valve alla andra förlag som säljer spel på Steam att sänka sina priser. Resultatet av prissänkningarna blev så här:
De som sänkte priset med 10 procent ökade försäljningen med 35 procent.
De som sänkte med 25 procent ökade med 245 procent.
De som sänkte med 50 procent ökade med 320 procent.
De som sänkte med 75 procent ökade med 1470 procent.
Nu ska man inte dra för långtgående slutsatser av en försäljningskampanj, vilket andra i branchen snappt gör med fullgoda argument. Men det är intressant och ger naturligtvis bränsle för de som tycker spel borde vara billigare för att minska piratkopieringen.

Inga kommentarer: